You are currently viewing Impactul subcriteriilor de risc asupra activitatii contribuabililor

Impactul subcriteriilor de risc asupra activitatii contribuabililor

In temeiul art.7 alin. (8) din Codul de Procedura fiscala (CPF), Administratia Nationala a Finantelor Publice (ANAF) a publicat in Monitorul Oficial Ordinul 2017 din 14 noiembrie 2022, prin care stabileste subcriteriile de risc fiscal in care vor fi incadrati contribuabilii urmare a analizelor periodice intreprinse de organul fiscal.

Asa cum se stie deja, exista trei clase principale de risc in care sunt incadrati contribuabilii cf.art.7 alin. (6) din CPF, si anume contribuabili cu risc fiscal mic, mediu sau ridicat.

Pentru a incadra un contribuabil in una dintre aceste trei clase de risc, ANAF va avea in vedere cele patru criterii anumerate la art.7 alin. (7) din CPF, respectiv va urmari daca acesta si-a indeplinit obligatiile legate de inregistrarea fiscala, de transmitere la termen a declaratiilor fiscale, va avea in vedere aspecte legate de nivelul de declarare si de respectare a termenelor de plata.

Pentru primul criteriu, cel de inregistrare fiscala, subcriteriile avute in vedere de organul fiscal sunt cele legate de neinregistrarea in scopuri de TVA, ca platitor de impozit pe profit, impozit pe venitul microintreprinderilor, impozit specific, accize etc. Practic se are in vedere daca contribuabilul si-a indeplinit obligatia de depunere a declaratiei 010 dupa inregistrarea societatii la Registrul Comertului si daca aceasta a fost intocmita corect tinand cont de tipul de activitate desfasurata, cifra de afaceri realizata, etc.

Al doilea criteriu de risc, cel cu privire la depunerea declaratiilor fiscale, cuprinde subcriterii precum nedepunerea sau depunerea cu intarziere a declaratiilor, depunerea lor eronata sau riscuri asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor din perspectiva depunerii declaratiilor.

Al treilea criteriu de risc referitor la nivelul de declarare contine subcriterii prin care ANAF urmareste sa stabileasca daca exista incoerente in ce priveste datele raportate in diferitele declaratii depuse de el sau de ceilalti parteneri de afaceri cu care a colaborat, declararea incorecta a impozitelor, taxelor si contributiilor, reducerea profitabilitatii, precum si riscuri asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor din perspectiva nivelului de declarare.

Al patrulea criteriu si ultimul, legat de indeplinirea obligatiilor de plata la termen, cuprinde subcriterii care au in vedere respectarea de catre contribuabil a termenelor de plata, posibila insolvabilitate a societatii, si riscuri asociate actionarilor/asociatilor/administratorilor din perspectiva obligatiilor de plata.

Toate subcriteriile sunt enumerate in Ordinul mai sus amintit, iar contribuabilii nu pot face obiectii cu privire la modul de stabilire a riscului si clasei/subclasei de risc in care au fost incadrati.

Toate aceste criterii/subcriterii vor permite organului fiscal sa realizeze analiza de risc a fiecarui contribuabil, iar in functie de rezultatul analizei, va decide daca va incepe sau nu o inspectie fiscala.

In cadrul unei conferinte organizate recent de PWC Romania, domnul Ovidiu Lucian Heius – presedintele ANAF a declarat, ca inaintea inceperii unei inspectii fiscale, organul fiscal trebuie sa se asigure ca “ceea ce scrie in fisa de analiza de risc, se regaseste in realitate pe teren”. Din declaratiile facute, domnul Heius isi exprima dorinta ca intre Administratia Fiscala si contribuabil sa existe o relatie de apropiere, in care ambele parti sa discute si sa incerce sa clarifice deficientele constatate de organul fiscal. In opinia dumnealui, ANAF ar trebui sa transmita mai intai notificari contribuabililor cu privire la faptele constate in analiza de risc efectuata, oferindu-le acestora ocazia de a clarifica neconcordantele constatate si sa le ofere acestora timpul necesar pentru remedierea acestora atunci cand situatia o impune.

Inceperea unei inspectii fiscale se va decide doar daca contribuabilul nu va corecta voluntar deficientele constatate. Conform spuselor dumnealui, “incadrarea in clasa de risc nu va fi facuta publica, o va sti doar fiscul si contribuabilul respectiv”. In situatia in care un contribuabil primeste o instiintare de la ANAF prin care este informat ca a fost incadrat intr-o clasa de risc mediu sau ridicat, acesta este incurajat sa solicite clarificari cu privire la motivul incadrarii si sa incerce sa clarifice si sa remedieze daca este cazul deficientele constatate.

Aceasta noua abordare a Administratiei Fiscale prin care ofera contribuabililor posibilitatea de a se conforma voluntar este bine-venita, ramane de vazut insa cum va fi aceasta aplicata in practica.

Lasă un răspuns